ŠTO JE GRAFOMOTORIKA I KAKO POTAKNUTI NJEZIN RAZVOJ?

 

Motorički razvoj djeteta započinje razvojem grube motorike (sjedenje, puzanje, hodanje, trčanje)zatim se nastavlja razvojem fine  motorike kroz svakodnevne aktivnosti i igru. Fina motorika je niz koordiniranih pokreta kostiju, zglobova i mišića šake, a posebno prstiju, u svrhu izvođenja preciznih pokreta. Povezana je s koordinacijom oko-ruka, tj. sa sposobnošću da ruka izvrši zadatak koji smo vidjeli okom.

 

 

Grafomotorika  je, najjednostavnije rečeno, sposobnost držanja olovke i pisanja slova. Većina djece, iako možda poznaje slova i brojke i ranije, usvaja vještinu pisanja tek u prvom razredu.  Kako bi dijete svladalo složenu aktivnost pisanja, potrebno je da ima određene sposobnosti kao što su fina motorika šake, vizualna percepcija, koordinacija oko-ruka, analiza i sinteza riječi.

 

Važno je obratiti pozornost i na hvat olovke jer je lakše poučiti dijete ispravnom hvatu od početka nego kasnije ispravljati pogrešno naučen hvat.

dobi od godine dana  dijete drži olovku ili bojicu cijelom šakom i počinje šarati po papiru.

 

dobi od dvije godine počinje držati olovku s tri prsta i radi različite linije.

 

S otprilike četiri godine, a najkasnije do šeste godine hvat olovke bi trebao biti ispravan.

 

 

 

O grafomotorici se kod djeteta obično govori u vrijeme polaska u školu, ali se te vještine razvijaju već od najranije dobi. Zbog toga je djeci potrebno ponuditi aktivnosti koje im to i omogućuju.

 

U nastavku vam donosimo tablicu s detaljima što možete očekivati u određenoj dobi:

Dob Očekivana aktivnost
10 – 18 mjeseci Dijete drži olovku cijelom šakom i oponaša šaranje po papiru, slikovnicu lista istovremeno okrećući nekoliko listova
2 godine Dijete drži olovku s tri prsta i šara po papiru radeći horizontalne, vertikalne i kružne linije, slikovnicu lista okrećući list po list
3 godine Dijete drži olovku s tri prsta, može precrtati horizontalnu i vertikalnu liniju te krug
4 – 5 godina Dijete drži olovku vrhovima prstiju, može precrtati kvadrat, neka slova i brojeve.
5 – 6 godina Dijete drži olovku vrhovima prstiju (palca, kažiprsta i srednjeg prsta), može precrtati trokut, napisati vlastito ime te prepoznaje većinu velikih tiskanih slova

 

Aktivnosti koje doprinose razvoju grafomotorike

Razvoj grafomotorike odvija se u svim onim svakodnevnim aktivnostima za koje možda nismo ni svjesni da su povezane s pisanjem. Zato je od neprocjenjive važnosti da pustimo dijete da sve ono što može i želi samo napraviti, to i napravi, a odrasli pomažu samo onda kada dijete zaista ne može samo.

 

Možda će obuvanje tenisica, otkopčavanje i zakopčavanje dugmića, samostalno hranjenje, guljenje voća i slične aktivnosti u početku dugo trajati (povremeno i prouzročiti nered) ali su odlične vježbe za savladavanje potrebnih vještina.

 

 

Važne su i raznovrsne igračke, ali i boravak u prirodi.

Igra s pijeskom, zemljom i sitnim kamenčićima te branje cvijeća također pomažu razvitku pincetnog hvata.

 

 

Neka djeca vrlo rano pokazuju interes za sve aktivnosti olovkom, kao što su crtanje i bojanje, dok ih druga odbijaju. Djecu koja ne žele takve aktivnosti nije dobro na njih siliti. Ako ste primijetili da vaše dijete samoinicijativno nema interes za bilo kakvo šaranje ili crtanje, možete mu ponuditi različite aktivnosti poput:

  • Crtanja po vertikalnim površinama (ploča ili papir zalijepljen na zid ili prozor)
  • Crtanja kažiprstom po pijesku ili brašnu
  • Nizanja perli
  • Slikanja različitim materijalima (pastelama, flomasterima, vodenim bojama i kistom, temperama i spužvicama, kredama, prstima, bojama za staklo) i po različitim podlogama (kartonskim kutijama, staklu, betonu, komadima drveta, kuglicama od stiropora)
  • Ljepljenja sličica
  • Trganje i rezanje papira
  • Oblikovanje različitih oblika iz plastelina

 

 

Kroz njih će djeca na zabavan način doći do faze razvoja kada im aktivnosti s olovkom, kao i pravilno držanje i kontrola olovke, neće predstavljati problem, te će biti spremna za ostale grafomotoričke aktivnosti poput bojanja, precrtavanja, prepisivanja slova itd.

Važno je podržati svaku djetetovu aktivnost, i ne obazirati se toliko na samu kvalitetu izvedbe, već potaknuti dijete na samostalno izražavanje.

Kada možemo reći da je dijete u potpunosti savladalo grafomotoričke vještine?

Možemo smatrati da je dijete savladalo grafomotoričke vještine:

  1. Kada je odabralo dominantnu ruku koju će koristiti za pisanje (djeca u pravilu do pete godine odabiru dominantnu ruku)
  2. Pravilno drži olovku vrhovima prstiju (palcem, kažiprstom i srednjim prstom)
  3. Ima adekvatan pritisak olovke na papir i linija koju nacrta je jasna
  4. Može precrtati krug, kvadrat, trokut i romb
  5. Savladalo je bojanje unutar linija
  6. Crta prepoznatljive crteže i zna napisati svoje ime tiskanim slovima

 

Nataša Širol Osmanović, psihologinja